Välja nål

Det är inte lätt att hålla reda på alla olika nålar som behövs när man ska sy. Vi vill i alla fall försöka reda ut de mest basala begreppen.

När det gäller symaskinsnålar finns det olika typer av nålsystem till olika maskiner. För att få reda på vilket nålsystem som passar till just din symaskin kan du ta en titt i instruktionsboken som följer med din symaskin. Om du inte har någon sådan brukar de kunna hjälpa till i den lokala sybehörsbutiken. Du kan också titta in hos Bibbis textil där finns alltid råd.

symaskinsnalar

I ditt val av nål behöver du också veta vilken sorts tyg du ska sy i, både tygets tjocklek och vilken typ av tyg (stretchigt/vävt) är av stor betydelse för vilken sorts nål du ska använda.

• Ska du sy i stickade tyger (elastiska tyger) bör du sy med en jerseynål eller stretchnål. De har en rundad spets för att trådarna i tyget inte ska skäras av.

• För vävt tyg kan du använda en universalnål.

• För jeanstyg finns speciella jeansnålar. De har en längre och vassare spets som går igenom tätvävda tyger utan att nålen böjs.

Vare sig du ska sy i ett stickat eller vävt tyg ska du välja grovlek på nålen efter hur kraftigt ditt tyg är. En enkel regel är: tjock nål till tjockt tyg och tunn nål till tunt tyg.

Ska du sy kantsömmar eller dekorsömmar rekommenderar vi att skaffa tvillingnålar, de finns som både stretch- och universalnål. Du kan välja mellan 2,5 mm och 4 mm mellan nålarna. Vi skriver mer om tvillingnålar här >>

När du vet vilket nålsystem du behöver, vilken sorts nål och vilken tjocklek, återstår bara att välja märke. Det finns många olika märken, i olika prisklasser, men min erfarenhet är att det lönar sig att köpa bra kvalitet! Hoppa åtminstone över de billigaste och totalt okända märken du stöter på, de har en tendens att knäckas ganska fort. Vissa symaskinsmärken har sina egna nålar som är avsedda för deras egna maskiner. Jag brukar använda Schmetz symaskinsnålar, ett gammalt anrikt märke av bra kvalitet som jag är väldigt nöjd med. Och som alltid beställer jag dem hos Bibbis Textil.

Tänk på att symaskinsnålar behöver bytas ut då och då!