Markera insnitt

När man syr damkläder brukar mönstret ofta ha någon form av insnitt för passformens skull. Det finns många olika sätt att föra över insnittets markeringar från mönstret till tyget. Jag ska visa tre olika sätt:

markering-insnitt

1. Nål: när mönstret ligger på tyget sätter du en knappnål i insnittets spets. Se till att nålen går genom båda tyglagren om du har dubbelvikt tyg. Rita in en markering på tygets avigsida med en skräddarkrita eller en penna.

2. Hack: klipp små hack i tyget där insnittet ska börja. Låt mönstret sitta på tyget och klipp i tygets sömsmån. Jag brukar använda en liten trådsax.

3. Sporre: Du behöver en markeringssporre, tänk på att den inte ska vara vass eftersom det kan bli märken i tyget. Du behöver även ett markeringspapper (kalkerpapper), de finns i många olika färger. Låt mönstret sitta på tygets rätsida med den färgade sidan mot tyget. Tänk på att markeringspappret ska vara dubbelvikt om tyget är dubbelvikt. Lägg tyget på ett hårt underlag som du inte är rädd om och sporra i markeringen på mönstret.

sporre

Du kan köpa sporre och markeringspapper här >>