Håriga klipp

Nu börjar det bli riktigt kallt ute och jag är sugen på att sy en varm och väldigt snygg vinterjacka. Det är med andra ord dags att dra i alla tjocka härliga tyger som ligger längst ner i tyggömmorna, de bortglömda skatterna. Jag har inte bestämt mig för hur den ska se ut men det kan hända att jag vill ha några pälsdetaljer, fuskpäls naturligtvis.

Det finns en hel del saker man måste tänka på när man ska klippa i håriga tyger, annars kan för förstöra hela din kreation innan du ens börjat sy. A och O är att vara noggrann och titta en extra gång innan du börjar klippa..

1. Kontrollera åt vilket håll pälsen ligger så att du inte får en pälskrage eller ett ficklock med päls som ligger åt fel håll. Se till att alla mönsterdelar ligger åt samma håll.

2. Rita och markera på avigsidan. Sätt alla nålar vinkelrätt mot kanten.
päls1

3. Om du ska ha två likadana mönsterdelar: klipp bara en mönsterdel i taget, det går inte att vika pälstyg dubbelt och få ut båda delarna med en gång. Tänk på att spegelvända mönsterdelen när du klipper ut den en andra gång. Alla mönsterdelar som ska ligga mot vikt kant måste ritas ut hela.

4. När du ska klippa får du absolut inte klippa genom pälsen. Om du inte är van vid att klippa i päls kan det vara lättare att använda en liten tyg-/trådsax, förutsatt att det inte är stora delar som ska klippas ut. Det är en god idé att skaka av alla tygdelar när du klippt färdigt, håll till över badkaret eller utomhus. För hur försiktig man än är klipper man alltid av lite päls och det vill man inte ha över hela syrummet.
klippa-päls

5. Försök att kamma håret in mot mönsterdelen (från sömsmånen) innan du nålar ihop delarna. Använd fingrarna. Vi vill ha så mycket päls som möjligt på rätsidan, det gör att sömmen inte syns.

6. Sy ihop med långa stygn och sy helst i pälsens riktning när du syr ihop. Om det fastnat mycket hår i sömmen kan du försöka pilla ut det med en virknål eller liknande.

Lycka till!