Sew along – Toile (provplagg)

Välkommen till dagens sew along-inlägg! Denna sew along löper både på  Modestybyb.blogg.se och hos oss på SIC Designer.

Idag ska vi sy en toile av klänningens liv och eventuellt ärm. Detta gör man för att få en uppfattning om passformen och kunna göra eventuella mönsterjusteringar innan man klipper i sitt fina klänningstyg. Anledningen till att vi inte tar med kjolen i vår toile är för att den är vid och därför inte behöver provas in.

Dagens inlägg kommer att behandla (motsvarande steg i Emerybeskrivningen):
• Klippa toile-tyg
• Sy insnitt – Emery steg 5 & 6
• Sy axelsöm och sidsöm – Emery steg 8 & 10
• Sy i ärm – Emery steg 38, 39 & 40
• Prova!

Äntligen ska vi få börja sy!
Till dagens inlägg behöver du tyg till din toile, exempelvis ett gammalt lakan, samt dina justerade mönsterdelar för livet och ärmen.

1. Börja med att klippa ut dina delar i toile-tyget, överför noggrant mönstermarkeringarna till tyget.

2. Det första vi ska sy är insnitten. Nåla ihop insnittets ben noggrant, jag brukar börja med att sätta en nål i toppen av insnittet och sedan nåla nerifrån. Sy sedan från nederkanten, börja med att backa för att fästa trådarna och sy hela vägen upp till spetsen. Fäst inte trådarna vid spetsen utan lämna trådändarna och knyt istället ihop dem med en dubbelknut. Upprepa detta med alla dina insnitt.

naalat-och-sytt-insnitt

3. Nästa steg är att sy axel- och sidsömmarna. Tvärnåla axel- och sidsömmarna räta mot räta och sy sedan ihop dem.

naalad-axel naalad-sidsoem

4. Detta steg är enbart för dig som syr en modell med ärm, om inte gå till steg 5!
Ställ in din symaskin på längsta stygnlängden (tråckelstygn) och sy två parallella sömmar längs ärmkullen, den ena 1,5 cm från kanten och den andra 2 cm från kanten om du använder 1,5 cm sömsmån. Börja och avsluta dina sömmar ca 7 cm in på ärmen.

Dessa sömmar kommer hjälpa dig att hålla in ärmen mot ärmhålet om du syr en vanlig ärm, eller skapa puffet om du syr en puffärm.

Traackelsoem

Tyvärr syns sömmarna dåligt på bilden trots att jag sydde med lila söm, men de ligger under den röda markeringen.

Nåla sedan ihop ärmarna räta mot räta och sy underärmssömmen.

Syr du en puffärm som ska ha puff även i underkant så sy två rynktrådar i nederkanten av ärmen nu.

Nästa steg är att nåla fast ärmen i ärmhålet, ärmarna har en framsida och en baksida. Oftast är det två hack baktill på ärmen som ska möta bakstyckets två hack samt ett hack på framsidan som ska möta ett hack på framstycket. Se till att du nålar fast rätt ärm på rätt plats!

Vi börjar med att nåla underarmssömmen mot sidsömmen. Ärmen har en markering där den ska möta axelsömmen, nåla dessa mot varandra. Nåla sedan hacken i ärmen och fram- respektive bakstycket mot varandra. Nu är det dags att dra i våra rynktrådar för ärmkullen, rynka eller håll in ärmen så den passar mot ärmhålet. Är din ärm utan puff ser du till att ärmen bara hålls in och att inga veck bildas. Har din ärmpuff, fördela rynkorna jämnt längs rynktråden. Fäst dina rynktrådar genom att snurra dem runt en nål och nåla sedan fast ärmen längs hela ärmkullen.

Naalad-aerm

Nu är det bara att sy fast ärmen, börja vid underarmssömmen och sy runt hela ärmen. Känner du dig osäker sy sakta och med tråckelstygn först, så du ser att ärmen hamnar rätt innan du syr med vanliga stygn.

Har din ärm puff nertill, justera den då till önskad omkrets och knyt sedan ihop trådändarna så att ärmen håller ihop sig.

5. Sista steget, nu är det dags att prova. Antingen kan du tråckla i en lång dragkedja i ryggen för att verkligen kunna känna hur din toile sitter, eller så kan du nåla ihop ryggen när du har den på dig efter den sömnadslinjen. Det är svårt men inte omöjligt att göra utan hjälp.

provning-av-toile

Det jag vill ändra efter att ha provat min toile är att korta av puffärmen och vrida ärmkullen på den vanliga ärmen något bakåt och stryka den innan jag fotograferar!

Känn efter hur toilen sitter och titta hur det ser ut. Sitter den bra eller känns det som att det behöver göras någon justering? Våra kroppar är alla olika så känner du att du nog behöver göra någon typ av justering, ta en bild på dig själv när du har toilen på dig och lägg upp den i FB-gruppen tillsammans med en beskrivning på det du upplever som problemet, så hjälps vi åt att justera passformen därifrån!

Nästa gång är det dags att klippa ut våra klänningar i fintyget. Har du ännu inte tvättat ditt tyg är det hög tid att göra det!

Hoppas arbetet med din klänning går bra! Visa gärna dina framsteg i FB-gruppen >> där du också är välkommen med dina frågor eller funderingar.

Har du missat något tidigare inlägg, eller har du precis upptäckt vår sew along? Klicka på kategorin Sew along i menyn ovan.

Nästa inlägg publiceras torsdagen den 15/5 och handlar om att klippa ut tyg.

Hälsningar Britta