Sew along – Sidsöm & fickor

Välkommen till dagens sew along-inlägg! Denna sew along löper både på  Modestybyb.blogg.se och hos oss på SIC Designer.

Dagens inlägg kommer att behandla: (motsvarande steg i Emerybeskrivningen)
• Fickor – Emery steg 18 och 19
• Kjolens sidsömmar – Emery steg 20

Fickor
Har du valt att sy en klänning med fickor ska du nu sy fast dem i kjolen. Du ska ha fyra fickdelar. Plocka fram kjoldelarna och kolla vilken sida på varje del som ska sitta i sidsömmen, alltså där sidsömmen ska vara. Placera en fickdel räta mot räta och kant i kant mot sidan på en av kjoldelarna. Ofta finns en markering var fickan ska placeras. Om det inte finns, håll upp kjoldelen framför dig och testa vilken höjd du vill ha fickan i. Mät hur långt från kjolens överkant som du vill placera fickans överkant och använd det måttet för alla delar. Sy fast fickans del mot kjolen.

Nålad ficka

Upprepa med alla fyra fickdelar och de fyra sidorna på kjolen. Vill du zick-zacka eller overlocka dina sömsmåner gör det nu, innan du syr sidsömmen. Pressa fickdelen från kjolen.

Sidsömmar

Med fickor:
Nåla sidsömmen och fickorna räta mot räta.

Nålad sidsöm, ficka

Börja sy från kjolens nederkant. OBS! Om din sidsöm inte följer trådraken dras tyget ut om du börjar sy från ovankanten. Sy runt fickan och sedan längs resterande del av sidsömmen till kjolens topp.

Emerys ficka sitter längst upp i sidsömmen och då får du istället sy nerifrån upp till fickan och runt den. Sedan syr du en söm från kjolens överkant ca 2 cm ner.

Skiss, sidsöm med fickor

Den färgade linjen visar hur du ska sy;
till vänster för en ”vanlig” dold ficka och till höger för Emery

Klipp två jack, ett vid fickans överkant och ett vid fickans underkant så du kan pressa sömmen.

Jack

Pressa isär sömsmånen under och över fickan och pressa fickan framåt.

Utan fickor:
Här kommer två olika metoder att sy sidsömmen:

Alternativ 1: Nåla kjolens delar räta mot räta och sy sidsömmen från nederkanten och upp, pressa isär sömsmånen och behandla sömsmånen på valbart sätt.

Alternativ 2: Sy kjolen med franska sömmar. Denna metod döljer den råa kanten så att insidan blir väldigt snygg.

Fransk söm

Så här ser en fransk söm ut från avigsidan

Nåla ihop kjolens sidsömmar aviga mot aviga, sy sidsömmen från nederkant och upp, men använd bara halva din sömsmån. Alltså, har mönstret 1,5 cm sömsmån syr du istället 0,75 cm från kanten. Pressa isär sömmen och trimma sömsmånen.

Fransk söm steg 1

Vänd sömmen så att tyget ligger räta mot räta och nåla sömmen igen. Var noggrann med att du viker tyget precis vid sömmen. Sy igen med din halva sömsmån. Eftersom du nu sytt halva sömsmånen två gånger så har du använt hela nu. Pressa sömmen bakåt.

Fransk söm

Vill du ha foder i kjolen syr du fodrets sidsömmar enligt något av alternativen för kjol utan fickor.

Hoppas arbetet med din klänning går bra! Visa gärna dina framsteg i FB-gruppen >>
Där kan du också skriva dina frågor och funderingar, så hjälps vi åt att reda ut eventuella problem.

Nästa inlägg kommer måndag 9 juni och då syr vi i blixtlås.

Har du missat något tidigare inlägg, eller har du precis upptäckt vår sew along? Klicka på kategorin Sew along i menyn ovan.

Hälsningar Britta