Sew along – Blixtlås

Välkommen till dagens sew along-inlägg! Denna sew along löper både på  Modestybyb.blogg.se och hos oss på SIC Designer.

Dagens inlägg kommer att behandla:
• Kjolens mitt bak-söm
• Blixtlåset
• Sy fast livets foder färdigt
• Eventuell halsstickning
• Hyska och hake

Jag kommer att visa hur man syr ett vanligt blixtlås med överliggande kant (lapped zipper på engelska). Vill du istället sy ett dolt blixtlås gick jag igenom det i den förra sewalongen så då kan du titta på detta inlägg för att sy fast blixtlåset och sy kjolens söm. Var noggrann med att vika undan fodret, förra årets klänning var ofodrad så det nämns inte i inlägget.

Återgå sedan till detta inlägg för att montera färdigt fodret och sy hyska och hake.

Kjolens mitt bak-söm
Nåla ihop kjolens baksida räta mot räta upp till den punkt där blixtlåset ska börja, ca 20 cm från midjesömmen brukar vara lagom. Se till att du nålar ihop det så att midjesömmen hamnar i linje. Sy sömmen. Upprepa med fodrets söm.

Blixtlåset
Börja med att prova din klänning och nåla ihop ryggen så att klänningen sitter som du vill, kanske behöver du ta in eller lägga ut ryggen lite för att få en perfekt passform. Vill du sy smock i din klänning nålar du bara de översta 10 cm eftersom resten av ryggens passform kommer att påverkas av smocken.

Nålad-rygg

Ta av dig klänningen men låt nålarna sitta kvar i den ena sidan. Dra en rak linje mellan nålarna, överför sedan samma linje till den andra sidan. Vill du sy smock drar du linjen från nålarna ut till punkten där mitt bak-sömmen egentligen ska gå.

Linjal

lapped-zipper

Så här ska blixtlåset se ut när det är klart

Se till att hålla både livets och kjolens foder borta från blixtlåsets montering hela tiden.

Vi ska som sagt sy en lapped zipper idag och då ska vi börja med att pressa sömsmånen. På den vänstra sidan pressar du sömsmånen precis efter linjen, men på den högra sidan ska du vika in sömsmånen 2 mm närmare kanten än din markering. Detta för att blixtlåset ska kunna bli helt dolt av den överliggande sidan. Pressa hela vägen ner till kjolens mitt bak-söm, även där ska sömmen pressas 2 mm närmare den råa kanten.

Vik ut den inpressade sömsmånen på höger sida och nåla fast blixtlåsets högra sida, räta mot räta. Blixtlåset ska placeras så att sömmen kommer att hamna precis i den pressade linjen, alltså behöver tänderna ligga lite innanför. Blixtlåsets övre kant ska börja vid sömmen som fodret sitter fast i. Blixtlåset ska sluta strax nedanför mitt bak-sömmen.

Höger-sida-nålad

Sy fast blixtlåsets vänstra sida nära tänderna med en blixtlåspressarfot, känner du dig osäker tråckla först. Börja uppifrån och fortsätt gärna en liten bit nedanför kjolens mitt bak-söm. Eftersom du syr i sömsmånen kommer det inte att synas från utsidan men blixtlåset sitter stadigare.

Sen är det dags för vänster sida. Stäng ditt blixtlås och placera klänningens vänstra sida över blixtlåset så att det når 2 mm över tyget på höger sida. Nåla fast blixtlåsets högra sida i den här positionen.

Vänster-sida-nålad

Sen har du ett val att göra, antingen kan du sy fast blixtlåsets högra del på maskin eller för hand. Jag föredrar att göra det för hand, det blir snyggare enligt mig men är också enklare. Dock är det viktigt att du syr med dubbeltråd och täta stygn annars spricker sömmen lätt har jag lärt mig den hårda vägen! Pickstitches (tillbakastygn tror jag det kan heta på svenska) blir snyggt och starkt. Här finns en video som tydligt visar hur du gör.

Med smock är det dock bättre att sy med maskin eftersom smocken kommer att ge ökade påfrestningar på blixtlåset. Vill du sy på maskin så öppna i så fall upp blixtlåset och sy från tygets rätsida nära blixtlåsets tänder. Du ser och känner var de befinner sig.

Oavsett metod ska du börja ovanifrån och sy längs hela blixtlåset och även horisontellt över blixtlåset där kjolens söm börjar.

lapped-zipper

Pressa hela mitt bak-partier på klänningen.

Sy fast fodret
Då är det dags att sy fast fodret i blixtlåset, i midjesömmen och i ärmarna om du har ärmar. Vi kommer att sy fast fodret för hand, det blir snyggast, enklast och inget kommer att synas från utsidan! Börja med att vända klänningen ut och in, om du har ärmar nålar du först fast fodret i ärmhålet, vik in sömsmånen och nåla så fodret ligger kant i kant med sömlinjen. Jacka sömsmånen om nödvändigt.

Nålat-ärmhål

Nåla fast kjolens foder längs blixtlåset och nåla sedan fast livets foder längs med blixtlåsets tänder på bägge sidor. Man kan även välja att låta fodret sträcka sig förbi blixtlåset om man gjort en lapped zipper, men jag rekommenderar det inte eftersom fodret då lätt fastnar i blixtlåset när det dras upp.

nålat-foder-dragkedja

Fortsätt sedan med att nåla fast fodret i midjesömmen så att alla råa kanter döljs. Matcha sidsömmar och insnitt. När du nålat runt ärmhål, blixtlås och midjesöm kolla en extra gång att fodret sitter som det ska så det inte dragit sig någonstans.

Sen är det bara att plocka fram nål och tråd, sätta dig bekvämt och börja sy.

Eventuell halsstickning
Äntligen färdig med handsömnaden? När vi sydde fast fodrets första steg för några dagar sedan nämnde jag att om du vill ha en stickning längs ringningen så ska du göra den sen. Det är dags nu! Sy en söm runt hela ringningen med ett jämnt avstånd till kanten.

Hyska och hake
Dagens sista moment blir att sy fast en hyska och hake högst upp i klänningens rygg. Alla gör inte detta men eftersom blixtlåsets tänder inte går hela vägen upp kan ryggens översta kant glipa utan den. Placera dem högst upp i ryggen men så att de förblir dolda av tyget och sy fast för hand.

hock-and-eye

Hoppas arbetet med din klänning går bra! Visa gärna dina framsteg i FB-gruppen >>
Där kan du också skriva dina frågor och funderingar, så hjälps vi åt att reda ut eventuella problem.

Nästa inlägg kommer torsdag 12 juni.

Har du missat något tidigare inlägg, eller har du precis upptäckt vår sew along? Klicka på kategorin Sew along i menyn ovan.

Hälsningar Britta