Sew along – ärmar

Välkommen till dagens sew along-inlägg! Denna sew along löper både på  Modestybyb.blogg.se och hos oss på SIC Designer.

Idag ska vi behandla ärmen, syr du en ärmlös modell hoppar du över dagens moment.

Dagens inlägg kommer att behandla: (motsvarande steg i Emerybeskrivningen)
• Sy och montera ärmarna – Emery steg 38 – 40

Först ska vi sy två rynksömmar precis som vi gjorde på toilen. Ställ in symaskinen på den längsta stygnlängden och sy två parallella sömmar längs ärmkullen. Den ena 1,5 cm från kanten och den andra 2 cm från kanten (detta gäller om du använder 1,5 cm sömsmån). Börja och sluta dina sömmar ca 7 cm in på ärmen.

traackelsoem

Nästa steg är att sy underarmssömmen, lägg ärmarna räta mot räta och sy (kom ihåg att ställa tillbaka din maskin på normal stygnlängd). Eftersom vi inte fodrar våra ärmar är det bra att behandla sömmens råa kanter, du kan zick-zacka, overlocka eller klippa kanterna med en tandad sax som jag gjort nedan. Pressa isär sömmarna.

underarmssoem

Då är det dags att nåla fast ärmen i ärmhålet. Ärmarna har en framsida och en baksida, oftast är det två hack baktill på ärmen som ska möta bakstyckets två hack och ett hack på framsidan som ska möta ett hack på framstycket. Se till att du nålar fast rätt ärm på rätt plats!

Jag börjar med att nåla från underarmssömmen mot sidsömmen, ärmkullens topp mot axelsömmen och markeringar mot markeringar. Dra sedan i dina rynktrådar för att hålla in ärmen mot ärmhålet, har din ärm puff fördelar du rynkorna jämnt längs ärmkullen. Annars håller du in ärmen så att den passar mot ärmhålet, men se till att inga veck bildas. Fäst dina rynktrådar genom att snurra dem runt en nål.

Naalad-aerm

Sen är det bara att sy fast ärmen, börja vid underarmssömmen och sy runt hela ärmen. Känner du dig osäker, sy sakta och med tråckelstygn först så du ser att ärmen hamnar rätt innan du syr med vanliga stygn.

När ärmen sitter där du vill, dra ur rynktrådarna. Sedan brukar jag sy ytterligare en söm i ärmens sömsmån, 0,5 cm från den första sömmen, för att förstärka ärmen ytterligare. Klipp sedan sömsmånen nära den andra sömmen.

Foerstaerkningssoem

liv-med-aerm

Vi väntar med att fålla eller rynka underkanten på ärmen till slutet av sew alongen eftersom det är lättare att avgöra om man vill justera ärmens längd när det går att ha klänningen på sig!

Detta var allt för idag, nästa inlägg kommer att publiceras torsdag 29 maj och handla om att sy krage.

Hoppas arbetet med din klänning går bra! Visa gärna dina framsteg i FB-gruppen >>
Där kan du också skriva dina frågor och funderingar, så hjälps vi åt att reda ut eventuella problem.

Har du missat något tidigare inlägg, eller har du precis upptäckt vår sew along? Klicka på kategorin Sew along i menyn ovan.

Hälsningar Britta